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Mazda Developing Next Generation RENESIS Rotary Engine

25 October 2007

Next Generation RENESIS (Rotary Engine 16X). CLick to enlarge.

Forty years after the introduction of the rotary engine Cosmo Sport in 1967, Mazda is at work on its next-generation rotary powerplant: the direct injection 16X, a 1,600 cc (800 cc x 2) engine with a new trochoid chamber shape aimed at further improving thermal efficiency and boosting torque at all engine speeds.

With the next-generation RENESIS, Mazda has changed the cocoon shape of the trochoid rotor housing. This marks a further evolution of the basic structure of the engine which began with an early period of over seven years spent researching the optimum trochoid shape, from the introduction of the first 10A (491cc x 2) in 1967, followed by the 13A (655cc x 2), 12A (573cc x 2) and the current 13B (654cc x 2).

Shape changes in the new RENESIS. Note the change in shape from the current 13B rotary. Click to enlarge.

This shape change is brought about by reducing the rotor housing width and housing thickness while increasing the trochoid outline, resulting in a displacement increase to 800 cc x 2. But despite this dimensional increase, Mazda was able to keep the engine itself essentially as compact and lightweight as the current RENESIS.

As for its specific shape, increasing the trochoid radius and eccentricity and reducing rotor housing width achieved a longer stroke, thereby shrinking the combustion chamber aspect ratio. Due to this modification, the surface area-to-volume ratio of the combustion chamber decreases, enabling a reduction in cooling losses.

Also, since the very tight space in the combustion chamber is reduced, flame growth is promoted and the engine exhibits faster combustion and better fuel economy. As well as improving fuel economy, Mazda is simultaneously pursuing higher torque at all engine speeds.

The next-generation RENESIS is the first gasoline rotary engine developed to use direct fuel injection. The system inherits the basic design concept of the hydrogen rotary engine, injecting gasoline in a high-pressure spray during the intake cycle, promoting atomization and vaporization of fuel and the formation of a stable air-fuel mixture.

The latent heat of fuel vaporization lowers the temperature of the air-fuel mixture, thus raising the engine’s charging efficiency. At the same time, it reduces fuel adhesion to the chamber wall, which has been a problem of the conventional port injection system, while promoting a more homogeneous air-fuel mixture. This in turn leads to substantially improved thermal efficiency and increased torque, and Mazda is actively researching further improvements in efficiency.

The concept Taiki uses the new rotary engine. CLick to enlarge.

In developing the new engine, Mazda engineers have dramatically improved both power output and environmental efficiency. They have also contributed to further increases in fuel-economy and driving performance by lightening the vehicle weight.

... Le Alfa del futuro, Mazda a parte, dovrebbero essere ingegnerizzate là. Ma io dovrei comprare un'Alfa fatta dagli ingegneri della Chrysler ?

( Cit . Giugiaro da Quattroruote )

  • 2 anni fa...
Inviato (modificato)

A tokio 2009 il SIG SEITA KANAI, conferma così le vecchie indiscrezioni già presenti , ha affermato che nonostante mazda abbia come bersaglio la riduzione dei consumi medi della propria gamma del 30 % entro il 2015,esiste la possibilità di un ennesima sportiva a motore rotativo.Il rotativo 16x in sviluppo avrà cilindrata maggiore ( 800 cc x2) iniezione diretta e sarà interamente in alluminio."Non sarà un lavoro facile",ammette il dirigente ma sperano nel 2011 di raggiungere il risultato

Modificato da simonepietro

... Le Alfa del futuro, Mazda a parte, dovrebbero essere ingegnerizzate là. Ma io dovrei comprare un'Alfa fatta dagli ingegneri della Chrysler ?

( Cit . Giugiaro da Quattroruote )

Inviato
A tokio 2009 il SIG SEITA KANAI, conferma così le vecchie indiscrezioni già presenti , ha affermato che nonostante mazda abbia come bersaglio la riduzione dei consumi medi della propria gamma del 30 % entro il 2015,esiste la possibilità di un ennesima sportiva a motore rotativo.Il rotativo 16x in sviluppo avrà cilindrata maggiore ( 800 cc x2) iniezione diretta e sarà interamente in alluminio."Non sarà un lavoro facile",ammette il dirigente ma sperano nel 2011 di raggiungere il risultato
Inviato
cmq voci insistenti parlano di problemi nel raggiungere le prestazioni volute (280-300 cv) nel rispetto dei limiti citati da simonepietro.

Da un addetto ai lavori australiano mi è stato riferito che in AU girano 2 rx8 " R&D works" con quel motore sotto il cofano. indistinguibili dalle altre.

Inviato
Dato per scontato che un nuovo rotativo si farà (come più volte annunciato da Mazda), e tralasciando la variabile della potenza massima, tu pensi che riproporranno una versione tipo RX8 quindi a 4 posti oppure si concentreranno sullo sulla RX7 a 2 posti secchi ??

Personalmente spero in una nuova RX8 che, se non sbaglio, ha rappresentato il modello rotativo più venduto in assoluto.

vogliono fare una macchina più estrema (2 posti secchi e leggera) come la rx-7.

Io ho sempre il dubbio che volgiano fare 2 modelli ben distinti. l'idea delle porte di rx-8 non è affatto male ed è da sviluppare IMHO:..infatti ha venduto discretamente (ha scontentato gli sportivi estremi orfani di rx-7)

però son brutti tempi......:pen:

Inviato
vogliono fare una macchina più estrema (2 posti secchi e leggera) come la rx-7.

Io ho sempre il dubbio che volgiano fare 2 modelli ben distinti. l'idea delle porte di rx-8 non è affatto male ed è da sviluppare IMHO:..infatti ha venduto discretamente (ha scontentato gli sportivi estremi orfani di rx-7)

però son brutti tempi......:pen:

Ok, però secondo me c'è il rischio di una spvrapposizione con MX-5

Io insisterei sul concetto 4 posti della RX8, imho

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