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Production will start in January of 2009 at GM's Wilmington plant. Production may be limited to as few as 10,000 units annually. Accordingly, the car will likely be marketed as a 2010 model. Production may be limited to as few as 10,000 units annually, though nothing has been confirmed. The coupe is powered by a standard 2.4-liter Ecotec four-cylinder engine that generates 173 horsepower, while the GXP version is equipped with a 2.0L turbocharged Ecotec engine with 260 horsepower.

Because the change to a coupe body style resulted in only a slight increase in curb weight, no drivetrain or suspension changes were necessary to shift from the convertible body structure. Initial tests have shown that the Solstice coupe will deliver ride and handling, acceleration, braking and fuel economy comparable to the convertible model.

The Solstice has a traditional targa setup, with the panels directly over the driver and passenger's head being removable. Buyers also have the choice of hard or soft removable panels. The trunk has been reconfigured to stow the canvas roof, but there's not enough space for the hardtop.

The area behind the seats was redesigned for easy access to the cargo area, and a storage tray was mounted directly behind the headrests. Removing the folding-top mechanism made way for a new, flat cargo floor and several storage compartments. The cargo area’s covered bins provide secure storage for smaller items. Cargo tie-down hooks help secure irregularly shaped items.

The roof’s structure was strengthened with additional support elements, including an aluminum roof bow attached with aluminum brackets.

Two years ago, GM Vice Chairman Bob Lutz said a Solstice coupe would keep consumers interested in the Solstice model line when the "new" wears off the roadster. The launch of this new model, then, seems perfectly logical.

“Today’s Solstice is the top-selling roadster in the U.S., and we believe this new model has even broader appeal,” said Jim Bunnell, Buick-Pontiac-GMC general manager. “The coupe has all the design cues and pleasing performance of the original roadster, and is an all-season alternative for people who enjoy open-air driving.”

“The Solstice coupe represents a major collaboration of design and engineering,” said Bruce Kosbab, chief engineer. “The sleek lines of the new roof give the car a fresh appearance, yet only minimal changes were made to the body structure – it’s a great example of building on an already solid foundation.”

LLN

Bellissima :shock:

 News al 02/12/2015: Mazda 2.

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I più attivi nella discussione

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Inviato

Ma è un barbaro hard-top!

Speravo fosse davvero una coupè e non un ibridone. Per carità, il lavoro sembra fatto bene.

Ma sia lo spoilerino posticcio e intrusivo, che copre e rovina la linea dei bei fari, sia l'andamento gobbo del padiglione che deve seguire i finestrini della scoperta sciupano quasi completamente la linea.

Si salva giusto la forma e l'incassatura del lunotto, ma così era tutta un'altra cosa. :?

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Inviato
Pontiac Solstice Coupé

Monta un tetto rimovibile tipo “Targa"

Era stata presentata in forma di coupé al Salone di Detroit del 2002. Ci sono voluti ben sei anni ma finalmente il management General Motors sembra aver intravisto l’opportunità della sua produzione in serie. Con le sue caratteristiche “giovani”, compattezza, design che inneggia alle muscle car, elevata dinamicità e prestazioni briose, la Pontiac Solstice Coupé è diventata realtà e si appresta a fare il suo ingresso sulla scena a fianco della versione Roadster. Le forme restano le stesse. Semmai in questa nuova apparenza, si accentuano i valori formali tipici di un’auto di impostazione classica: frontale molto lungo, abitacolo arretrato, coda molto compatta.

Sarebbe decisamente più corretto definirla in altro modo. Veramente, in questo caso non c’è mai stata identità di vedute sulla corretta denominazione della formula di carrozzeria e, come sempre, qua e là ogni Marchio ha fatto da sé. Ferrari negli anni 80, utilizzava la sigla GTS per contraddistinguere i modelli con tetto rigido asportabile (dove la “S” corrisponde a “Spider”). Corvette, dal canto suo, utilizza il semplice concetto di “Coupé” ma è indubbio che la flessibilità del tetto (asportabile anche in questa situazione) offra qualcosa in più di una semplice versione chiusa.

Forse è stata Porsche, con la dinastia Targa, a dare una ben precisa contestualizzazione alle sue 911 dotate di vistoso rollbar posteriore fisso, lunotto prima “morbido”, quindi fisso pure lui, e tetto rigido rimovibile e ripiegabile (il concetto si è poi evoluto a partire dalla 993, allorché il principio ha introdotto il tetto “scorrevole”).

Anche la Pontiac Solstice Coupé, dunque, si caratterizza per la presenza di una porzione di tetto “eliminabile”, sorta di porzione di hardtop, quindi un elemento rigido anche se molto leggero (è realizzato in magnesio e pesa appena 14,2 kg), che può essere comodamente sistemato nel bagagliaio (come optional è disponibile un tettuccio “soft” in tessuto, ripiegabile anche questo nel vano posteriore. Quest’ultima zona dell’abitacolo, immediatamente dietro i sedili posteriori, è stata leggermente modificata in considerazione delle nuove forme della carrozzeria. Altrimenti, l’abitacolo della Solstice Coupé rimane immutato rispetto alla versione con capote in tela. Come la meccanica, del resto, che qui in Italia prende le forme dell’Opel GT, disponibile solo in versione scoperta.

La prima motorizzazione scelta per questo modello è il 4 cilindri 2.4 Ecotec da 173 CV. Altrimenti è possibile optare per la versione GXP con propulsore 2 litri turbo da 193 CV. Secondo il costruttore, le principali avversarie di nicchia sono la Mazda MX5 con tetto rigido ripiegabile e la Nissan 350 Z. Ci potremmo aggiungere, nell’ambiente europeo, anche la BMW Z4 Coupé e l’Audi TT 2.0 TSFI.

Autore: Alvise-Marco Seno

da OmniAuto.it

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Inviato

Models:

Pontiac Solstice Coupe, Solstice GXP Coupe

Body style / driveline:

2-passenger, 2-door coupe; front-engine, rear-wheel drive

Construction:

welded galvanized steel enclosed central tunnel and hydroformed tube

EPA vehicle class:

two-seater

Manufacturing location:

Wilmington , Del.

Key competitors:

base: Mazda MX-5 Miata retractable hardtop

GXP: Nissan 350Z Coupe

Engines

Ecotec 2.4L VVT

Ecotec 2.0L DI Turbo VVT

Type:

2.4L DOHC I-4

2.0L DOHC I-4

Displacement (cu in / cc):

145 / 2384

122 / 1998

Bore & stroke (in / mm):

3.46 x 3.85 / 88 x 98

3.39 x 3.39 / 86 x 86

Block material:

cast aluminum

cast aluminum

Cylinder head material:

cast aluminum

cast aluminum

Valvetrain:

DOHC, 4 valves per cylinder; variable valve timing

DOHC, 4 valves per cylinder; dual continuous variable valve timing

Ignition system:

electronic direct

individual coil-on-plug

Fuel delivery:

sequential multi-port fuel injection with high-pressure injectors and electronic throttle control

spark ignition direct injection (SIDI) with variable high-pressure rail and electronic throttle control

Compression ratio:

10.4:1

9.2:1

Horsepower (hp / kW @ rpm):

173 / 129 @ 5800*

260 / 194 @ 5300*

Torque (lb-ft / Nm @ rpm):

167 / 226 @ 4500

260 / 353 @ 2500-5250*

Recommended fuel:

premium recommended but not required

premium recommended but not required

Max engine speed

(fuel cut-off):

7000 rpm

6350 rpm (fuel shut off)

Emissions controls:

close-coupled catalytic converters; Quick-Sync 58x ignition system; returnless fuel rail; fast-response O2 sensor

close-coupled catalytic converters, Quick-Sync 58x ignition system; returnless fuel rail; wide-range O2 sensor

EPA estimated fuel economy (city / hwy):

19 / 24 (automatic)

19 / 25 (manual)

19 / 26 (automatic)

19 / 28 (manual)

Transmission

Type:

5-spd manual (MA5)

5L40 5-spd automatic

Gear ratios: (:1):

First:

3.75

3.42

Second:

2.26

2.21

Third:

1.51

1.60

Fourth:

1.00

1.00

Fifth:

0.73

0.75

Reverse:

3.67

3.02

Final drive ratio:

base: 3.91:1

GXP: 3.73:1

base: 3.91:1

GXP: 3.73:1

Chassis/Suspension

Front:

base: independent short/long arm, with hollow 27.2 x 4.5 mm stabilizer bar

GXP: independent short/long arm, with hollow 33.3 x 4.5 mm stabilizer bar

Rear:

base: independent short/long arm, with hollow 24.2 x 3.0 mm stabilizer bar

GXP: independent short/long arm, with hollow 25.4x3.0 mm stabilizer bar

Steering type:

hydraulic power-assisted rack-and-pinion

Steering ratio:

16.4:1

Steering wheel turns, lock-to-lock:

2.7

Turning circle, curb-to-curb

(ft / m):

34.8 / 10.6

Brakes

Type:

four-wheel disc, with ABS and electronic stability control (StabiliTrak)

Rotor diameter x thickness (in / mm):

front: 11.7 x 1 / 297 x 25, vented

rear: 10.9 x 0.5 / 277 x 13, solid

Swept area (sq in / cc)

front: 243 / 1570

rear: 189 / 1221

Wheels/Tires

Wheel size and type:

base std: 18-inch x 8-inch five-spoke painted alloy; base opt: 18-inch x 8-inch five-spoke chromed aluminum and polished aluminum alloy

GXP std: 18-inch x 8-inch five-spoke polished aluminum alloy or chromed aluminum

Tires:

base: P245/45R18 Goodyear Eagle RSA 96V all-season

GXP: P245/45R18 Goodyear Eagle F1 GS2 96W high-performance

Dimensions

Exterior

Wheelbase (in / mm):

95.1 / 2415

Overall length (in / mm):

157.2 / 3992

Overall width (in / mm):

71.3 / 1810

Overall height (in / mm):

50.9 / 1292

Track (in / mm):

front: 60.7 / 1543

rear: 61.4 / 1560

Curb weight, base (lb / kg):

base: 2930 / 1329 (est.)

GXP: 3018 / 1369 (est.)

Weight distribution (front / rear), approx.:

50 / 50

Interior

Seating capacity:

2

Headroom (in / mm):

37.4 / 950

Legroom (in / mm):

42.8 / 1086

Shoulder room (in / mm):

52.4 / 1332

Hip room (in / mm):

50.6 / 1284

Capacities

EPA interior volume (cu ft / L):

50.8 / 1438

Passenger Volume (cu ft / L)

48.5 / 1373

Cargo volume (cu ft / L), includes storage beneath load floor:

5.6 / 159

Fuel tank (gal / L):

13.6 / 51.5

Engine oil (qt / L):

5 / 4.7

Cooling system (qt / L):

Base with:

manual: 8.9 / 8.4

automatic: 8.7 / 8.2

GXP with:

manual: 9.5 / 9.0

automatic: 9.3 / 8.8

... Le Alfa del futuro, Mazda a parte, dovrebbero essere ingegnerizzate là. Ma io dovrei comprare un'Alfa fatta dagli ingegneri della Chrysler ?

( Cit . Giugiaro da Quattroruote )

Inviato

oh! finalmente vede la luce. e a pensare che il progetto solstice era nato nel 2002 proprio con la versione coupè...a me piace molto(il concept, perchè la foto non si vede)...se potessi la prenderei al volo...

i19322_s4.png

Nikon D600 + Nikon D5100 + Nikkor 16-85 VR + Nikkor 70-300 VR + Nikkor AF-S 85 f/1.8 + Tamron 24-70 f/2.8 VC... flickr 500px

Inviato

Questa avrà un baule o sarà rimasto nella testa dei progettisti come sull'opel GT?

[sIGPIC][/sIGPIC]

Some critics have complained that the 4C lacks luxury. To me, complaining about lack of luxury in a sports car is akin to complaining that a supermodel lacks a mustache.

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