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[Toyota] Il disastro dei Pedali dell'Acceleratore


Touareg 2.5

Domanda

Il richiamo Toyota per l'ormai noto difetto all'acceleratore sta suscitando molto interesse - e anche qualche dubbio - fra i nostri navigatori. Facciamo un po' di chiarezza rispondendo alle vostre domande più frequenti.

Quali sono i modelli richiamati?

La Toyota ha annunciato il richiamo di otto suoi modelli, prodotti tra il 2005 e il 2009, per un totale stimato di 1,8 milioni di esemplari in Europa. Eccoli in dettaglio:

Aygo (febbraio 2005 - agosto 2009)

iQ (novembre 2008 - novembre 2009)

Yaris (novembre 2005 - settembre 2009)

Auris (ottobre 2006 - 5 gennaio 2010)

Corolla (ottobre 2006 - dicembre 2009)

Verso (febbraio 2009 - 5 gennaio 2010)

Avensis (novembre 2008 - dicembre 2009)

RAV4 (novembre 2005 - novembre 2009)

Dato che la Toyota Aygo è gemella della Citroën C1 e della Peugeot 107 (sono fabbricate nello stesso stabilimento nella Repubblica Ceca), la PSA Peugeot Citroën ha a sua volta annunciato il richiamo di 97.000 esemplari di questi due modelli.

Non sono interessati al richiamo altri modelli Toyota e neppure le Lexus.

Qual è il problema che ha causato il richiamo?

È possibile che in particolari condizioni il pedale dell'acceleratore s'indurisca, ritorni lentamente nella posizione di riposo o si blocchi parzialmente aperto.

Quanto è probabile che il difetto si manifesti sulla mia auto?

Il problema si verifica in rari casi e non all'improvviso. La causa prima è l'usura del meccanismo, quindi può manifestarsi solo dopo un certo periodo di uso della vettura e lo si può rilevare attraverso l'indurimento del pedale.

Quando saranno effettivamente richiamate le vetture a rischio?

Toyota ha annunciato che la soluzione del difetto per le auto già circolanti è stata approntata e sta effettuando le prove e i controlli necessari prima di renderla disponibile. Subito dopo, provvederà a contattare i clienti delle vetture da richiamare.

Sulla mia Toyota il pedale acceleratore si è indurito. Devo comunque aspettare che l'auto venga richiamata?

La Casa invita i clienti che lamentano il problema a contattare una concessionaria per istruzioni.

Cosa devo fare se il pedale dell'acceleratore si blocca mentre sono alla guida?

Dipende dalle circostanze, comunque ci si deve fermare subito, premendo con forza sul pedale dei freni, senza pompare, abbassando anche la frizione. In alternativa, mettere in folle, anche se l'auto è dotata di cambio automatico, e frenare per accostare.

Solo se non si riesce a mettere in folle, spegnere il motore ruotando la chiave di accensione (senza sfilarla) oppure premere per almeno tre secondi il pulsante "Start/stop". Non premere e rilasciare più volte il tasto, perché in tal modo il motore non si spegne. A motore spento, la servoassistenza dei freni e dello sterzo si riduce o viene a mancare, ma l'auto può comunque essere guidata, pur con maggior sforzo. Non sfilare la chiave di accensione in marcia, altrimenti si attiva il bloccasterzo

Mega-richiamo Toyota - I VOSTRI DUBBI, LE NOSTRE RISPOSTE - News - Quattroruote
Only a few days after announcing that it would recall approximately 2.3 million vehicles to correct sticking accelerator pedals on specific Toyota Division models, the Japanese automaker said today that it will temporarily suspend sales of eight Toyota vehicles that are on the recall list in the USA. No Lexus or Scion models are included in the sales suspension. The affected Toyota models are listed below:

  • 2009-2010 RAV4

  • 2009-2010 Corolla

  • 2009-2010 Matrix

  • 2005-2010 Avalon

  • Certain 2007-2010 Camry

  • 2010 Highlander

  • 2007-2010 Tundra

  • 2008-2010 Sequoia

For the record, the Toyota models not affected by the temporary sales halt are the Prius, Tacoma, Sienna, Venza, Solara, Yaris, 4Runner, FJ Cruiser, Land Cruiser and select Camry models, including all Camry hybrids, which will remain for sale.

According to the company, the new sticking accelerator pedal recall is separate from the on-going recall of around 1.7 million Toyota and Lexus vehicles to reduce the risk of pedal entrapment by incorrect or out of place accessory floor mats.

In this latest recall, the Japanese automaker said that it has investigated isolated reports of sticking accelerator pedal mechanisms in certain vehicles even without the presence of floor mats.

According to Toyota, there's a possibility that certain accelerators may, "in rare instances, mechanically stick in a partially depressed position or return slowly to the idle position."

"Helping ensure the safety of our customers and restoring confidence in Toyota are very important to our company," commented Group Vice President and Toyota Division General Manager Bob Carter.

"This action is necessary until a remedy is finalized. We're making every effort to address this situation for our customers as quickly as possible."

Because of the sales halt, the company said that it will stop producing vehicles on certain production lines for the week of February 1. The affected factories are listed below:

--Toyota Motor Manufacturing, Canada (Corolla, Matrix, and RAV4)

--Toyota Motor Manufacturing, Indiana (Sequoia and Highlander)

--Toyota Motor Manufacturing, Kentucky – Line 1 (Camry and Avalon)

--Subaru of Indiana Automotive, Inc. (Camry)

--Toyota Motor Manufacturing, Texas (Tundra)

carscoop

E si parla di richiami anche in Europa..

Modificato da J-Gian

 News al 02/12/2015: Mazda 2.

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non so se è stato detto, non ho letto bene glia rticoli linkati qui..ma pare che a causa di questo problema ci siano stati 4 morti e 250 feriti (accertati)

pare inoltre che toyota abbia fatto di tutto per insabbiare la cosa..

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si sembra che toyota abbia cercato di nascondere il problema...se ho capito bene anche le auto del 2005 sono state richiamate: possibile che in tutti questi anni non si sono accorti del problema, con tutti i controlli che fanno???

toyota ha fatto un incredibile autogol (addirittura un ministro americano ha invitato i proprietari di toyota a non usare le proprie auto!!!), penso che ci metterà un pò di tempo a riconquistare la fiducia dei clienti...

...sempre e solo Fiat...:)

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si sta indagando anche sul servosterzo della corolla, che sembrerebbe far deviare l'auto improvvisamente a destra e sinistra. Si stanno raccogliend i dati (6incidenti 10 feriti), una volta esaminati si deciderà se aprire un'altra indagine federale

WASHINGTON -- Toyota Motor Corp. faces yet another possible federal investigation, this time of the electric power steering in 2009 and 2010 Corollas.

An analysis by Automotive News found that the Corolla has been the subject of 83 power-steering complaints to the National Highway Traffic Safety Administration since April 2008. Seventy-six of those reports note that the vehicle unexpectedly veers to the left or right at 40 miles an hour and up.

"We are reviewing steering complaints with the Corolla to determine if a safety-defect investigation is warranted, as is standard procedure with all complaints," agency spokeswoman Karen Aldana said. NHTSA reviews and analyzes cases before deciding whether to begin a formal investigation into a potential defect.

Corolla complainants have compared the movement to being buffeted by strong winds, sliding on black ice, or hydroplaning. They said that after trying to straighten the car, it can overcorrect -- requiring the driver to use a tight, persistent, two-handed grip on the wheel to travel in a straight line.

10 injuries, six accidents

"If you take your eye off the road for a second, the car will drift into another lane," said one driver who lodged an Oct. 18 complaint.

The complaints cite 10 injuries resulting from six accidents, which sometimes left the vehicle upside down, at the bottom of a cliff or in a ditch.

"This was the most terrifying thing that has ever happened to me in my life as well as my grandchildren!" a Fayetteville, N.C., woman wrote NHTSA Sept. 11. She said her Corolla veered "on its own" to the right, hurtled down a cliff and hit a tree and fence.

NHTSA is speaking with Toyota, reviewing consumer complaints and looking at reports from the automaker about property damage and product defects, Aldana said in an e-mail.She was responding to the Automotive News analysis of consumer complaints to the agency about the 2009-10 Corolla.

If NHTSA's currrent initial screening finds cause for a closer look, the case would move to the investigation stage. That typically begins with a preliminary evaluation which, if warranted by the evidence, can be upgraded to an engineering analysis. A recall can follow.

Toyota spokesman Brian Lyons didn't respond to numerous e-mail and phone requests for comment Monday and Tuesday.

Toyota switched from hydraulic to electric power steering with its 2009 Corolla, which first went on sale in February 2008.

Mounting scrutiny

Toyota already faces investigations and recalls of more than a dozen other models.

Toyota today announced a worldwide recall of 437,000 hybrids, mostly of the 2010 Prius. NHTSA opened an investigation last week of braking problems with the vehicle.

NHTSA also is investigating unintended acceleration in a dozen Toyota models, more than 8 million of which have been recalled globally since October.

And since November, NHTSA has been investigating reports of engine stalls in the 2006 Corolla.

Transportation Secretary Ray LaHood has been sensitive to questions raised in Congress about NHTSA's effectiveness. He is scheduled to testify Feb. 24 before the House Oversight Committee, and House Energy Committee investigators have requested NHTSA documents dating to 2000.

Today, after Toyota announced its hybrid recall, he issued a statement that said: "When I spoke with Toyota President Akio Toyoda last week, he assured me that his company takes U.S. safety concerns very seriously. The U.S. DOT will remain in constant communication with Toyota to hold them to that promise."

Said Sean Kane, president of the Safety Research & Strategies consulting firm: "Toyota's Teflon image for reliability is going out the window faster than anyone can salvage. … People are logically asking, how can it have problems with so many models?"

Kane, who is scheduled to testify tomorrow at a congressional hearing on Toyota's problems, said that the accumulation of so many serious complaints over 21 months without an investigation raises questions about NHTSA's effectiveness.

Said Kane: "How could NHTSA's surveillance miss this apparent pattern?"

The Department of Transportation, which oversees NHTSA, said it receives 30,000 complaints a year, each of which it reviews within a single business day.

"NHTSA takes these very seriously and opens investigations based on the frequency and severity of the complaints," the e-mailed statement said.

NHTSA currently is conducting 40 investigations of possible defects, three of which involve Toyota, Transportation said. Over the last three years, NHTSA said its probes have resulted in 524 recalls involving 23.5 million vehicles.

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Oh ma tutti insieme eh? Mi sa che Toyota non ne esce viva di qua... Temo proprio che farà la fine di Audi...

La teoria è quando si conosce il funzionamento di qualcosa ma quel qualcosa non funziona.

La pratica è quando tutto funziona ma non si sa come.

Spesso si finisce con il coniugare la teoria con la pratica: non funziona niente e non si sa il perché.

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Ovvero? :confused:

La principale causa delle vendite bassissime (circa la metà delle altre due componenti della triade) negli stati uniti è da imputarsi a dei problemi che ebbero a cavallo degli anni '80 con i cambi automatici.

Da Wikipedia:

Audi's U.S. sales fell after a series of recalls from 1982-1987 of Audi 5000 models[13] associated with reported incidents of sudden unintended acceleration linked to six deaths and 700 accidents.[13] At the time, NHTSA was investigating 50 car models from 20 manufacturers for sudden surges of power.[14]A 60 Minutes report aired November 23, 1986,[15] featuring interviews with six people who had sued Audi after reporting unintended acceleration, showing an Audi 5000 ostensibly suffering a problem when the brake pedal was pushed.[16][17] Subsequent investigation revealed that 60 Minutes had engineered the failure — fitting a canister of compressed air on the passenger-side floor, linked via a hose to a hole drilled into the transmission.[15]

Audi contended, prior to findings by outside investigators,[14] that the problems were caused by driver error, specifically pedal misapplication.[14] Subsequently, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) concluded that the majority of unintended acceleration cases, including all the ones that prompted the 60 Minutes report, were caused by driver error such as confusion of pedals.[18] CBS did not acknowledge the test results of involved government agencies, but did acknowledge the similar results of another study.[19]

With the series of recall campaigns, Audi made several modifications; the first adjusted the distance between the brake and accelerator pedal on automatic-transmission models.[13] Later repairs, of 250,000 cars dating back to 1978, added a device requiring the driver to press the brake pedal before shifting out of park.[13] A legacy of the Audi 5000 and other reported cased of sudden unintended acceleration are intricate gear stick patterns and brake interlock mechanisms to prevent inadvertent shifting into forward or reverse.

Audi’s U.S. sales, which had reached 74,061 in 1985, dropped to 12,283 in 1991 and remained level for three years.[13] — with resale values falling dramatically.[20] Audi subsequently offered increased warranty protection [20] and renamed the affected models — with the 5000 becoming the 100 and 200 in 1989[14] — and only reached the same sales levels again by model year 2000.[13]

A 2010 Business Week article — outlining possible parallels between Audi's experience and 2009–10 Toyota vehicle recalls — noted a class-action lawsuit filed in 1987 by about 7,500 Audi Audi 5000-model owners remains unsettled and is currently being contested in county court in Chicago after appeals at the Illinois state and U.S. federal levels.[13]

Modificato da superkappa125

La teoria è quando si conosce il funzionamento di qualcosa ma quel qualcosa non funziona.

La pratica è quando tutto funziona ma non si sa come.

Spesso si finisce con il coniugare la teoria con la pratica: non funziona niente e non si sa il perché.

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La principale causa delle vendite bassissime (circa la metà delle altre due componenti della triade) negli stati uniti è da imputarsi a dei problemi che ebbero a cavallo degli anni '80 con i cambi automatici.

già, mi ricordo quella faccenda dei cambi automatici audi...

mi dispiace molto per toyota, la cui affidabilità e qualità resta alta nelle mie personali considerazioni e convinzioni. posso precisarvi, da possessore della vecchica yaris prima e della nuova ora (da meno di un mese), che il problema del tappetino è stato definitivamente risolto, almeno su yaris, dal settembre 2009, a partire dal quale sono installati degli specifici gancetti che impediscono qualsiasi scivolamento.

quanto al resto, c'è tanta carne al fuoco: se è proprio tutto vero e le responsabilità cadono veramente tutte su toyota... sarà un bel massacro di mercato!

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già, mi ricordo quella faccenda dei cambi automatici audi...

mi dispiace molto per toyota, la cui affidabilità e qualità resta alta nelle mie personali considerazioni e convinzioni. posso precisarvi, da possessore della vecchica yaris prima e della nuova ora (da meno di un mese), che il problema del tappetino è stato definitivamente risolto, almeno su yaris, dal settembre 2009, a partire dal quale sono installati degli specifici gancetti che impediscono qualsiasi scivolamento.

quanto al resto, c'è tanta carne al fuoco: se è proprio tutto vero e le responsabilità cadono veramente tutte su toyota... sarà un bel massacro di mercato!

La faccenda del tappetino, a questo punto sembra essere stata tutta una copertura (involontaria o voluta) di un problema ben più serio e strutturale: gli acceleratori non si bloccano perchè si impigliano nel tappetino, ma perchè hanno una falla progettuale che fa si che , dopo un periodo di utilizzo, alcune parti si deformino e altre si deteriorino, portando ad un non ritorno del pedale.

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