Vai al contenuto

Volvo Pulls a Concept Out of Thin Air - Prototipo ad aria compressa di Volvo


Messaggi Raccomandati:

Volvo Pulls a Concept Out of Thin Air | Autopia | Wired.com

Among the reasons we love the L.A. Auto Show is the yearly display of outlandish concepts that is the Design Challenge. Compared to a Maybach rickshaw and a robot-knit Benz, Volvo’s entry is a breath of fresh air.

The Air Motion Concept is a sub-1,000-pound four-seater that’s enclosed in a carbon-fiber clamshell. Instead of an internal combustion engine or an electric motor, the Air Motion is powered by a tank full of compressed air. To tackle overall emissions, Volvo envisions wind-powered refueling stations so that power for the car comes entirely out of thin air.

According to Volvo, the design study is based on the philosophy of “minimizing weight and complexity while maximizing driver enjoyment.”

They’re serious about minimizing complexity. Because a pneumatic engine doesn’t heat up like an internal combustion engine would, Volvo says all that plumbing for a radiator isn’t necessary. Of course, they don’t mention a heat exchanger or the limited range possible from a fuel with such a low energy density.

Volvo isn’t offering performance stats, but we imagine that a car that weighs so little would be fun to drive even if you had to wind it up first.

A scale model of the car will be on display during the entire auto show, though the Design Challenge Competition winner is due to be announced tonight at 7 p.m. local time.

Fonte: wired.com

"The great enemy of the truth is very often not the lie -- deliberate, contrived and dishonest -- but the myth -- persistent, persuasive and unrealistic"

(John Fitzgerald Kennedy)

"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile!"

"Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts!"

Link al commento
Condividi su altri Social

ho paura che finirà come tutti i prototipi ad aria compressa..con il polmoncino d'espansione congelato ( pv = NRT ) :)

Se però riescono a risolvere il problema del raffreddamento dovuto all'espansione del gas, tutto è possibile.

Archepensevoli spanciasentire Socing.

Link al commento
Condividi su altri Social

ho paura che finirà come tutti i prototipi ad aria compressa..con il polmoncino d'espansione congelato ( pv = NRT ) :)

Quoto ;) ho capito in 3° superiore che le auto ad aria compressa sono belle sulla carta ma ben lontano dall'essere progettabili in tempi brevi

Se però riescono a risolvere il problema del raffreddamento dovuto all'espansione del gas, tutto è possibile.

Tutto può essere,certo in 200 anni di Fisica Tecnica ci siamo sempre ingegnati su come dissipare alte temperature (o sfruttare il calore dissipato) e non basse temperature :D

Il mio timore però è che per aggirare questo piccolo ostacolo della fisica si vada a complicamere enormemente il propulsore, svilendo un pò il suo scopo originale

 

花は桜木人は武士

Link al commento
Condividi su altri Social

Non riesco a pensare ad un sistema meno efficiente di stoccare energia.

Per non parlare del problema atavico delle vetture ad aria compressa: il gas espandendosi si assorbe una mole notevole di calore e se non usi resistenze o riscaldatori ausiliari si ghiaccia tutto. Ovviamente aggiungendo batterie e/o carburante al giochino, che non diventa più tanto "verde".

Link al commento
Condividi su altri Social

D'interessante in questo prototipo c'è il peso: 454 kg. Ovvio che il modo in cui viene ottenuto è poco praticabile, e con una configurazione del genere è anche poco utilizzabile l'auto: aperta, no clima... Insomma, un interessante prototipo da gara e nulla più ;)

Curioso di sapere come hanno realizzato il propulsore, perché funzioni l'espansione dovrebbe essere molto lenta, il che si traduce in poca potenza: se lo scopo è gareggiare tra le auto ZEV ci sta, per altri utilizzi è improponibile ;)

Link al commento
Condividi su altri Social

Fa parte del concept Design Challenge di L.A. (vedasi Mercedes-Benz BIOME Concept)

Il modello non è marciante ed è in scala 1:5

Imagine a vehicle lighter than a Formula 1 racing car... Experiencing the adrenaline rush of carving through the canyons with up to 3 friends... Not using a drop of gasoline... Now just imagine if these dreams could be brought together in a single vehicle. During 2010 Los Angeles Auto Show a scale model of this car - Volvo Air Motion Concept - will be on display and participates in the Design Challenge Competition.

Tipping the scales at under 1,000lbs the Volvo Air Motion Concept makes these dreams a reality and delivers this in a beautiful Scandinavian body. Designed like a clam shell and sculptured from ultra light carbon fiber.

Minimizing weight and complexity, while maximizing driving enjoyment, is the philosophy behind this vehicle. Thousands fewer components are employed than in a traditional car thanks to the powerful yet simple compressed air motors that replace a heavy internal combustion engine. The motors cool down under load rather than heat up, thus removing the need for heavy cooling systems. An integrated approach to designing the chassis, interior and suspension also contribute significantly.

To compress the air needed for the centrally mounted air tank, Air Replenishment Sites are used. Powered by air turbines floating 1,000ft in the air they harness the power of the wind and convert it to electricity to provide the compression.

Aimed at the driving enthusiast, by a company synonymous with safety and environmental care, the Volvo Air Motion Concept demonstrates the beauty and purity of Scandinavian design and delivers a guilt free, raw driving experience.

Via NetCarShow.com

Volvo-Air_Motion_Concept_2010_photo_01.jpg

Volvo-Air_Motion_Concept_2010_photo_03.jpg

Volvo-Air_Motion_Concept_2010_photo_07.jpg

Volvo-Air_Motion_Concept_2010_photo_0a.jpg

Gallery Completa Volvo Air Motion Concept

   

299071681_3185610351660041_8900220191808448426_n.jpg431276441_723494343226973_3304128024488697101_n.jpg

Link al commento
Condividi su altri Social

Crea un account o accedi per lasciare un commento

Devi essere iscritto per commentare e visualizzare le sezioni protette!

Crea un account

Iscriviti nella nostra community. È facile!

Registra un nuovo account

Accedi

Sei già registrato? Accedi qui.

Accedi Ora
×
×
  • Crea Nuovo...

 

Stiamo sperimentando dei banner pubblicitari a minima invasività: fai una prova e poi facci sapere come va!

Per accedere al forum, disabilita l'AdBlock per questo sito e poi clicca su accetta: ci sarai di grande aiuto! Grazie!

Se non sai come si fa, puoi pensarci più avanti, cliccando su "ci penso" per continuare temporaneamente a navigare. Periodicamente ricomparità questo avviso come promemoria.