Vai al contenuto

Messaggi Raccomandati:

  • Risposte 28
  • Creato
  • Ultima Risposta

I più attivi nella discussione

I più attivi nella discussione

Ce la vedrei bene sul prossimo fast and furious. con vin diesel che svernicia le jazz hybrid e le prius :lol:

Volkswagen Polo 1.0 TGI 90 CV Comfortline (06/2021) Ex: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 101Cv Individual 5p 03/13 - Peugeot 206 1.4 HDi 68cv 3p XT 01/05 

 

 

Link al commento
Condividi su altri Social

Fonte: Toyota's nieuwe aandrijflijn: 420 pk! | Autonieuws - AutoWeek.nl

Toyota heeft de details van de aandrijflijn van de Yaris Hybrid-R bekendgemaakt. De rappe stadsrakker heeft een 1.6 turboblok onder de kap en een elektromotor in elk achterwiel, goed voor een totaalvermogen van liefst 420 pk.

Vorige week liet Toyota al het een en ander doorsijpelen over de ambities van de Yaris Hybrid-R en vandaag komen daar meer details bij. Te beginnen bij de verbrandingsmotor. Het door Toyota Motorsport GmbH (TMG) ontwikkelde 1,6-liter turboblok levert een vermogen van 300 pk en drijft de voorwielen van de Yaris aan. In elk achterwiel huist een 60 pk sterke elektromotor, die ook dienen als generator tijdens het remmen. Die energie wordt opgeslagen in een zogenaamde supercondensator, die volgens Toyota een hogere vermogensdichtheid en een snellere op- en ontlaadsnelheid heeft dan een ‘gewone’ NiMh-accu. Het totaalvermogen komt uit op 420 pk.

Die supercondensator gebruikte Toyota ook in de TS030 Hybrid Le Mans-racer. Gedurende vijf seconden kan die z’n teruggewonnen energie teruggeven aan de elektromotoren, die dan 60 pk per stuk leveren. Dat is in de zogenaamde ‘circuitmodus’, voor gebruik op de openbare weg kunnen de elektromotoren tien seconden lang gezamenlijk 40 pk leveren. Het koppel van de elektromotoren kan per wiel geregeld worden. Zo kan het buitenste achterwiel in een bocht meer aandrijfkracht krijgen zodat hogere snelheden mogelijk zijn. In krappere bochten kan het binnenste achterwiel juist afgeremd worden om er zo vlot mogelijk doorheen te komen.

Er is nog een derde elektromotor van 60 pk aan boord, die is geplaatst tussen de benzinemotor en de sequentiële zesbak. Deze dient tijdens het remmen als generator voor de supercondensator of voedt de elektromotoren in de achterwielen tijdens accelereren. In het laatste geval fungeert-ie ook als een soort tractiecontrolesysteem; mocht het vermogen en koppel van de verbrandingsmotor te veel worden voor de voorwielen, zal de elektromotor de achterwielen van extra power voorzien.

Wat Toyota precies van plan is met de nieuwe technieken, horen we binnenkort op de IAA, waar de Yaris Hybrid-R z’n werelddebuut beleeft.

Houd me op de hoogte over de Toyota Yaris

m1my5k2bxlql.jpg

m1my5k3b32qj.jpg

m1my5k2bolqi.jpg

1600 turbo da 300CV + 2 motori elettrici da 60 cv cadauno

Link al commento
Condividi su altri Social

,.-

Non mi aspettavo di vedere un turbo in Toyota, evidentemente è perché deve rispettare le specifiche Global Race Engine ;)

Il cambio è sequenziale, ed anche all'anteriore vi è un motore/generatore da 60 CV. Quest'ultimo quando necessario lavora "a perdere", nel senso che nella "modalità pistaiola" può fungere da generatore anche in piena accelerazione: questo per alimentare i 2 motori posteriori i quali si trovano sull'asse con più grip.

Gli stessii possono mettere in atto un'azione di tipo "torque vectoring", aiutando l'auto a percorrere meglio la curva, sia in inserimento che in accelerazione, arrivando ad esercitare anche spinte asimmetriche (l'esterno accelera, l'interno frena).

Ah, per rendere più rapidi ed efficaci gli scambi di energia elettrica (in frenata ed in accelerazione) sono ricorsi ad un supercondensatore.

Link al commento
Condividi su altri Social

Sarebbe carina una versione commerciale sui 150cv e cambio automatico/sequenziale con comandi al volante, tipo Alfa TCT.

In my courtyard: 2019 Maserati Ghibli 250cv GranSport, 2017 Alfa Giulia 150cv

Link al commento
Condividi su altri Social

Crea un account o accedi per lasciare un commento

Devi essere iscritto per commentare e visualizzare le sezioni protette!

Crea un account

Iscriviti nella nostra community. È facile!

Registra un nuovo account

Accedi

Sei già registrato? Accedi qui.

Accedi Ora

×
×
  • Crea Nuovo...

 

Stiamo sperimentando dei banner pubblicitari a minima invasività: fai una prova e poi facci sapere come va!

Per accedere al forum, disabilita l'AdBlock per questo sito e poi clicca su accetta: ci sarai di grande aiuto! Grazie!

Se non sai come si fa, puoi pensarci più avanti, cliccando su "ci penso" per continuare temporaneamente a navigare. Periodicamente ricomparità questo avviso come promemoria.