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Scelte strategiche Groupe Renault


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55 minuti fa, 4200blu scrive:

Il margine non è un valore fisso ma, tra l'altro, una funzione della quantità prodotta.

 

E funzione di quanto siano già ammortati gli impianti.

È fisiologico che dopo alcuni anni i prezzi scendano.

 

In questo caso un taglio del 10% del listino a me sembra davvero tanto.

Di questi ne vendono a secchiate.

Vedrete.

[scritto in data 18 Luglio 2013 - Riferito a Jeep Cherokee]

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Be sul mercato domestico le bev pesano oltre il 15%, ma o sono tesla o sono low cost dacia spring, twingo o MG. Ora però che gli incentivi e il leasing sociale segano Spring e tutte le cinesi nonché là tesla 3 Made in china, vediamo cosa succede 

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  • 3 settimane fa...
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Il Gruppo Renault decide di annullare la quotazione in Borsa di Ampere e conferma la sua strategia nel settore elettrico e software

Boulogne-Billancourt, 29 gennaio 2024

Il Gruppo Renault ha creato Ampere, unico pure player europeo nel settore dei veicoli elettrici e del software, con l’obiettivo di democratizzare i veicoli elettrici in Europa più velocemente dei suoi competitor pure player.

Fin dall’inizio, l’approccio strategico del Gruppo Renault è stato di creare Ampere come un’entità indipendente, con un team completamente dedicato ai veicoli elettrici e al software, per essere più competitivi, agili ed innovativi. Dal 1° novembre 2023, Ampere opera in autonomia e, giorno per giorno, il Gruppo valuta i vantaggi operativi ed industriali della nuova organizzazione.

 

Nel 2022, il Gruppo Renault ha annunciato l’intenzione di quotare Ampere in Borsa. Secondo l’ultimo calendario, la quotazione doveva avvenire nel primo semestre 2024, in funzione delle condizioni di mercato. Il Gruppo Renault ritiene che le attuali condizioni di mercato non consentano di portare avanti il processo di quotazione in Borsa e di soddisfare al meglio gli interessi del Gruppo Renault, dei suoi azionisti e di Ampere.

Come già annunciato, il piano strategico del Gruppo Renault, Renaulution, è autofinanziato. I risultati previsti per il 2023 hanno confermato la capacità del Gruppo di generare cash in modo sostenibile per finanziare il suo futuro (compreso lo sviluppo di Ampere). Negli ultimi semestri, il Gruppo Renault ha significativamente migliorato la sua performance, raggiungendo livelli superiori alle attese iniziali. Ciò offre al Gruppo una maggiore flessibilità e tutto il margine di manovra di cui ha bisogno.

Pertanto, considerate le attuali condizioni di mercato ed i livelli di cash-flow più alti del previsto, il Gruppo Renault ha deciso di annullare il processo di quotazione in Borsa di Ampere.

Tutto il team di Ampere si adopera per implementare la strategia e costruire il suo track-record. Le principali priorità sono le seguenti:

  • piano d’azione chiaro e già avviato per ridurre drasticamente il costo dei veicoli elettrici del 40% nel giro di una generazione (consentendo di migliorare gradualmente il posizionamento prezzo dei veicoli);
  • piano tecnologico solido e differenziante, grazie a software e soluzioni di Intelligenza Artificiale (OpenR Link, Avatar Reno, Software-Defined-Vehicle, ecc.);
  • prossimi lanci di una certa rilevanza con Scenic, Renault 5, Renault 4, Twingo e altri 2 veicoli;
  • potenziamento dell’ecosistema industriale dei veicoli elettrici più compatto e performante d’Europa, su cui si è già investito.

Il Gruppo Renault continuerà a finanziare lo sviluppo di Ampere fino a raggiungere il suo breakeven finanziario nel 2025. Tutti gli obiettivi annunciati nel Capital Market Day di Ampere sono confermati. Inoltre, questa decisione non ha nessun impatto sulle prospettive finanziarie del Gruppo Renault né sulla sua strategia di allocazione del capitale.

Sono estremamente orgoglioso dei nostri team che, con Ampere, hanno creato in meno di 2 anni la miglior risposta alla concorrenza. Creando un business completamente dedicato ai veicoli elettrici e al software, abbiamo costruito in tempi record un’entità competitiva ed agile. Abbiamo una cultura da start-up che ci consente di innovare costantemente. È proprio questo che consentirà ad Ampere di avere successo in questo nuovo ambiente competitivo. Oggi, abbiamo preso una decisione pragmatica. Siamo tutti concentrati sulla realizzazione della nostra strategia e sulla costruzione di un track-record per creare valore per tutti i nostri stakeholder, ha dichiarato Luca de Meo, CEO del Gruppo Renault e CEO di Ampere.

Luca de Meo, CEO del Gruppo Renault e Thierry Piéton, Direttore Finanziario del Gruppo Renault, terranno una videoconferenza alle ore 18.30: per accedere allo streaming.

 

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  • 3 settimane fa...

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Renault Group: Historical 2023 results – strong improvement of all financials

Group revenue: €52.4bn, +13.1% and +17.9% at constant exchange rates vs 2022

  • February 14, 2024

Commercial results

  • 3 complementary and growing brands:
    • Worldwide Group’s sales up 9% versus 2022 to reach 2, 235,000 units. In Europe[3], sales were up 18.6% in a market up 13.9%.
    • Renault is the best-selling French brand in the world, 2nd place in the European PC+LCV[4] market, leader in the European LCV[5] market, leading position in France in PC and LCV. Clio became the best-selling car in France in 2023, all sales channels combined and is #3 in Europe.
    • Dacia ranked 11th on the European PC + LCV market (+ 4 places). In the European PC market, Dacia joins the top 10. The brand confirms its 2nd place on the retail vehicle market in Europe[6], its core market.
    • Alpine sales were up 22.1% versus 2022. The Alpine A110 maintains its position as the leading two-seater sports coupé sold in Europe in 2023.
  • A commercial policy focused on value and already benefitting from the beginning of the unprecedented product offensive:
    • Renault brand sales in C-segment and above in Europe improved by 26% compared to 2022, thanks to the success of Arkana, Austral, Espace E-TECH Hybrid and Megane E-TECH Electric. C & above segments represented 42% (+ 3 points vs 2022) of Renault brand sales mix in Europe in 2023.
    • 65% of Group sales were on the retail channel in the Group’s five main countries in Europe[7]. Renault brand generated more than half of its sales in the retail channel.
  • A successful electrification offensive:
    • Renault brand took the 3rd place in Europe for electrified[8] passenger car with sales up 19.7% versus 2022. They accounted for 39.7% of the brand’s PC sales in Europe (of which 11.3% EV). This trend was supported by a 62% increase in hybrid vehicle (HEV) sales. Austral, Clio and Captur are among the top 10 best-selling hybrid vehicles in Europe.
    • Dacia already started its smooth electrification strategy: Dacia Jogger Hybrid 140, on sale since January 2023, represents more than 25% of Jogger orders and Dacia Spring, 100% electric, held on to its place in the top-three European4 retail electric vehicles sales.
    • In 2023, Renault Group confirms it achieved its CAFE[9] targets (passenger cars and light commercial vehicles) in Europe.

Financial results

The consolidated financial statements of Renault Group and the company accounts of Renault SA at December 31, 2023 were approved by the Board of Directors on February 14, 2024 under the chairmanship of Jean-Dominique Senard.

Group revenue reached €52,376 million, up 13.1% compared to 2022. At constant exchange rates[10], it increased by 17.9%.

Automotive revenue stood at €48,150 million, up 11.7% compared to 2022. It includes 4.8 points of negative exchange rates effect (€2,068 million) mainly related to the Argentinean peso and to a lesser extent to the Turkish lira devaluation. At constant exchange rates1, it increased by 16.5%.

  • Volume effect stood at +4.0 points thanks to the commercial success of vehicles.
    The 9% increase in registrations translates into 4 points of volume effect due to the lower restocking within the dealership network compared to the end of 2022. This improvement on total inventories is better than our objective of being below 500,000 units at the end of the year.
  • The price effect, positive by +7.4 points, continued to be very strong and reflects the Group’s commercial policy focused on value over volume, vehicles enrichment as well as price increases to offset currency effect.
  • The geographic mix impacted positively by +1.7 points thanks to the strong sales performance in Europe.
  • The product mix effect stood at +1.0 point mainly thanks to the success of Austral, Espace E-TECH Hybrid and LCVs. The success of Clio had a negative impact on this item as its average selling price is below the Group’s average selling price.
  • Sales to partners had a positive effect of 2.1 points, supported by the production of the ASX (since the beginning of the year 2023) and Colt (since October 2023) for Mitsubishi Motors as well as a dynamic LCV business with Nissan, Renault Trucks and Mercedes-Benz.

The Group posted a record operating margin at 7.9% of revenue versus 5.5% in 2022, up 2.4 points. It continued to improve sequentially from 6.3% in 2022 H2 to 7.6% in 2023 H1 and 8.1% in 2023 H2. It stood at €4,117 million, up €1,547 million versus 2022.

Group operating margin includes, since the beginning of November 2022 and until the deconsolidation of Horse, a positive non-cash effect of the cessation of amortization for these assets held for sale. It accounted for €482 million in 2023 (€275 million in 2023 H1 and €207 million in 2023 H2). Year‑on‑year, it represented a positive effect of €398 million.

Adjusted from this positive impact, the Group operating margin would have been 6.9% in 2023 with 6.6% in 2023 H1 and 7.3% in 2023 H2.

Automotive operating margin also reached a record level at 6.3% of Automotive revenue in 2023, up 3.0 points versus 2022. It stood at a record €3,051 million in 2023 versus €1,402 million in 2022.

  • Automotive operating margin was strongly impacted by a negative forex of -€595 million mainly due to the Argentinean peso.
  • The positive volume effect at +€621 million and the positive mix/price/enrichment effect of +€2,908 million illustrated the success of vehicles and of the commercial policy focused on value. The positive mix/price/enrichment effect more than compensated the increase in costs. This increase amounted to -€1,630 million and is mainly explained by the impact of the carry-over of raw materials and energy price increases, logistics and labor costs.
  • SG&A increased by €389 million, mainly driven by marketing costs due the ongoing product offensive and salary increases.
  • The price reevaluations in Argentina, computed in the Renault Group’s subscription plan in the country, explained most of the +€376 million effect in the “others” item.

The contribution of Mobilize Financial Services (Sales Financing) to the Group’s operating margin reached €1,101 million versus €1,198 million in 2022[11] due to non-recurring impacts of the swaps valuation linked to the interest rate increase in Europe since beginning 2022. Excluding this one-off, Mobilize Financial Services would have posted an operating margin up 8% compared to 2022. This evolution was mainly driven by the increase in new financings and lower cost of risk.

Other operating income and expenses were negative at -€1,632 million (versus -€379 million in 2022). This amount was mainly driven by -€0.9 billion of capital loss on the disposal of Nissan shares made in December 2023, -€0.5 billion of impairment on vehicles developments and specific production assets and by restructuring costs. Capital gain on asset disposals amounted to +€0.3 billion, related to the sale of land in Boulogne-Billancourt, of several commercial subsidiaries of the Group and of branches of Renault Retail Group.

After taking into account other operating income and expenses, the Group’s operating income stood at €2,485 million versus € 2,191 million in 2022 (+€294 million versus 2022).

Net financial income and expenses amounted to -€527 million compared to -€486 million in 2022. The increase is explained by the impact of hyperinflation in Argentina partially offset by the positive impact of the rise in interest rates on the net cash position.

The contribution of associated companies amounted to €880 million compared to €423 million in 2022. This included €797 million related to Nissan’s contribution.

Current and deferred taxes represented a charge of -€523 million, stable compared to 2022 (-€524 million in 2022). The increase in the pre-tax income, related to the improvement in performance, was offset by the evolution of deferred taxes.

Thus, net income stood at €2,315 million, up €3,031 million compared to 2022 and net income, Group share, was €2,198 million (or €8.11 per share). As a reminder, in 2022, net income from discontinued operations amounted to -€2,320 million due to the non-cash adjustment related to the disposals of the Russian industrial activities.

The cash flow of the Automotive business was at record level in 2023 and reached €5,485 million, up €667 million versus 2022. It includes €600 million of Mobilize Financial Services dividend versus €800 million in 2022. This cash flow significantly more than covered the tangible and intangible investments before asset disposals which amounted to €2.9 billion (€2.6 billion net of disposals) and the restructuring expenses (€0.5 billion).

Excluding the impact of asset disposals, the Group’s net CAPEX and R&D stood at €3,817 million in 2023, representing 7.3% of revenue compared to 7.4% of revenue in 2022. It amounted to 6.7% including asset disposals.

Free cash flow[12] reached a record level at €3,024 million. Excluding Mobilize Financial Services dividend, it stood at €2,424 million versus €1,319 million in 2022, up €1,105 million. The change in working capital requirement was positive at €637 million and is mainly related to the decrease in inventories.

As of December 31, 2023, total inventories of new vehicles (including the independent dealer network) represented 484,000 vehicles, better than our objective, and compared to 569,000 vehicles at the end of June 2023 and 480,000 vehicles at the end of December 2022.

The Automotive net financial position stood at €3,724 million on December 31, 2023 compared to €549 million on December 31, 2022, an improvement of €3,175 million. In 2023, it included the following operations:

  • €764 million corresponding to the sale of 211,000,000 Nissan shares held in a French trust, implemented as per new Alliance Agreement;
  • €200 million representing a 24% equity stake investment in Alpine Racing Ltd (United Kingdom) by Otro Capital, RedBird Capital Partners and Maximum Effort Investments.

The loan of a banking pool benefiting from the guarantee of the French State (PGE) is now fully reimbursed (one year in advance).

Liquidity reserve at the end of December 2023 stood at a high level at €17.8 billion, up €0.1 billion compared to December 31, 2022.

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"L'Europa non può cancellare il 2035, abbiamo già investito decine di miliardi"

A Ginevra, l'ad della Renault sbarra la strada a possibili dietrofront di Bruxelles sul bando delle endotermiche: "Tornare indietro sarebbe un errore gravissimo. I consolidamenti e Stellantis? Le dimensioni non contano più, servono agilità e innovazione"

 

https://www.quattroruote.it/news/industria-finanza/2024/02/26/luca_de_meo_oggi_la_dimensione_non_conta_servono_agilita_e_innovazione_.html

  • Grazie! 1

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3 ore fa, j scrive:

"L'Europa non può cancellare il 2035, abbiamo già investito decine di miliardi"

A Ginevra, l'ad della Renault sbarra la strada a possibili dietrofront di Bruxelles sul bando delle endotermiche: "Tornare indietro sarebbe un errore gravissimo. I consolidamenti e Stellantis? Le dimensioni non contano più, servono agilità e innovazione"

 

https://www.quattroruote.it/news/industria-finanza/2024/02/26/luca_de_meo_oggi_la_dimensione_non_conta_servono_agilita_e_innovazione_.html

..mi stava quasi ritornando simpatico ma adesso è tornato ad essere un grande equilibrista sui miei zebedei..🤣🤣

Modificato da ciciuporchittu
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16 ore fa, ciciuporchittu scrive:

..mi stava quasi ritornando simpatico ma adesso è tornato ad essere un grande equilibrista sui miei zebedei..🤣🤣

 

Sta dicendo la triste verità.
Le miopi (forse miopi...), imposizioni politiche hanno costretto le case a muoversi con anni di anticipo, visti i tempi tecnici.
Hanno già investito e stanno investendo, dei fantastilioni di neuri per star dietro alla UE, non possono tornare indietro.

Credo che tutte le case abbiano dei piani B pronti ma i soldi investiti son già belli che andati.

  • Mi Piace 1

I'M IN LOVE!:pippa:

"La 6° marcia, K@zzo!"

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