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L'evoluzione del design Alfa Romeo


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Inviato

Ciao a tutti, una mia amica che studia design deve fare un progettino sull'evoluzione del design alfa romeo, nello specifico la transizione da analogico a digitale. Sapete per caso linkarmi discussioni che ne parlano o pagine e siti consultabili sull'argomento?

Inviato

Sul forum sicuramente la discussione sulle mai nate approfondisce anche l’aspetto del design, però non so se possa essere utile al caso in questione.

Inviato (modificato)

In che senso transizione dall'analogico al digitale? allora riguarda solo il cruscotto. La carrozzeria era fatta di ferro (e ruggine) prima ed è fatta di ferro (e plastica) anche adesso nell'era digitale, mica è fatta di bits, o di pixel.

Modificato da infallibile_GF
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Inviato (modificato)

I think transition to the digital design happened in early 70s (Giulietta was developed as a digital model) and fully digital dynamic model was created in 82-83 (again using Giulietta as a mule).

 

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Stola website can help to understand the timeline of the transition but big companies as Alfa or Mercedes or FIAT used computers from the mid 60s.

 

Also this forum has a topic about Giulietta development, you'll be able to find some info there. And obviously digital development of the cars and Alfa can be found in SAE papers

 

Modificato da max_pershin
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'92 155 1.8 TS 8v Super

Inviato

Grazie a tutti ragazzi 🙏. Comunque si non mi sono spiegato benissimo (in quanto lei stessa non era stata chiarissima), ma il compito riguardava l'evoluzione della progettazione da analogico a digitale, quindi @max_pershinha centrato il punto. 

Inviato (modificato)

Officially first Alfa Romeo car designed in CAD was ES30/SZ but the drawings of ES30 were crated on paper and then transferred to CAD.

You can find the full story here
https://www.instagram.com/antonio_castellana/


 

Quote

 

10/ The use of Cad.

I was forced to use the Cad/Cam system for business needs. Actually, translating my form plan into computerized images and data and then maquette 1:1 was a waste of time, with very crude final results. Dassault's "Catia" program, used in Piacenza, was suitable for profiling natural shapes such as the surfaces of a Mirage, but not so much for controlling complex shapes such as those of a car. In order to define the wheel arch edges I was forced to convince an uncooperative operator to mislead the program. The operator's impatience

 

13/ Cad and design.

My opinion on the use of Cad in design is very simple: the computer should be a tool, as the pencil was once. What distorts the design process and leaves room for mediocrity is the program, whatever it may be. The computer program allows anyone to be a doctor, lawyer, writer, engineer, stylist, architect, artist, designer, graphic designer... the program is the vehicle of the globalization of professions after that of products, the results are there for everybody to see or, better, for those who want to see. The program is not the idea. Therefore, the Cam phase would be much more interesting and more useful if these problems were taken care of at the beginning.

 

 

Modificato da max_pershin
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'92 155 1.8 TS 8v Super

Inviato (modificato)
25 minutes ago, Kay195 said:

Non solo ES30, ma possiamo citare anche 164 che è stata la prima auto ad essere sviluppata con AutoCAD

 

Probably you are right, but Stefano Iacoponi mentioned new processes, compared to the previous models, that allowed to create a new model, Alfa SZ, just in 19 months.

 

There is a chapter "Form Sculpted by Computer' in Alfa Romeo SZ book that describe the differences between processes used in the previous models and ES30 (page 42-51)

 

 

The car used old processes required about 5 years in development. And this is exactly what happened with 164 which design development started in 1982

Modificato da max_pershin
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'92 155 1.8 TS 8v Super

Inviato

A livello di design e di stile, il classico disegno su carta, gli schizzi fatti a mano rimangono fondamentali anche oggi. Poi certo il tutto viene poi rifinito con i render digitali, ma la base rimane sempre il disegno fatto a mano. Infine poi la modellazione 3d, anch'essa importante, ma il tocco finale viene dato ancora con la modellazione a mano dei modelli in plastilina.

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